Moederbedrijf Zara groeit minder hard

MADRID (ANP) - Het Spaanse kledingconcern Inditex, met bekende ketens als Zara, Bershka en Pull & Bear, heeft vorig jaar flink last gehad van de dure euro. Ook de concurrentie van webwinkels maakte het moeilijker dan voorheen om de verkopen op eigen kracht te blijven opvoeren.

Inditex zette in het eind januari afgesloten boekjaar 2017 een omzet van ruim 25 miljard euro in de boeken. Dat is 9 procent meer dan een jaar eerder. Die groei kwam wel voor een belangrijk deel voor rekening van nieuw geopende winkels. De omzetgroei in filialen die minstens een jaar open zijn kwam uit op 5 procent en dat is lager dan in 2016.

's Werelds grootste kledingretailer moest daarbij ook genoegen nemen met een lagere marge. De nettowinst bedroeg 3,4 miljard euro en nam daarmee minder sterk toe dan de verkopen. Hoewel het vorig jaar allemaal wat moeizamer ging, spreekt topman Pablo Isla van een ,,solide groei''.

Beursnieuws
Advies en Analyse