Nikkel en kobalt profiteren van toenemende vraag naar elektrische auto’s

De markt voor elektrische voertuigen neemt een hoge vlucht en dit zal voor verschillende metalen niet zonder gevolgen blijven. Na Noorwegen en Frankrijk besliste ook het Verenigd Koninkrijk om de verkoop van voertuigen op fossiele brandstoffen de komende decennia te verbieden. Bloomberg New Energy rekende voor dat het aantal elektrisch aangedreven voertuigen binnen twee decennia die met een verbrandingsmotor zal overstijgen. Het succes van hybride en elektrische wagens sijpelt ook door naar de batterijen die deze voertuigen aandrijven.

Tussen nu en 2025 zal de vraag naar batterijen vertwintigvoudigen. Indirect is er bijgevolg ook een impact op de materialen waarmee deze batterijen worden gemaakt. Tijdens de eerste vijf maanden van 2017 had het Japanse Panasonic een wereldwijd marktaandeel van 30%. Samsung en LG Chem, beide uit Zuid-Korea, hebben elk iets meer dan 20% van de markt in handen. Het Chinese Byd heeft een marktaandeel van 8%, de rest wordt door een groot aantal kleinere spelers opgevuld.

Marktleider Panasonic, die batterijen levert aan onder meer Tesla Motors, gebruikt nikkel, kobalt en aluminium. Andere producenten vervangen aluminium in het productieproces door mangaan. De meeste Chinese aanbieders gebruiken geen nikkel en kobalt maar maken batterijen op basis van lithium, ijzer en fosfaat. De prijsimpact was het grootst op kobalt, dat dit jaar al 70% duurder werd en de afgelopen twaalf maanden in prijs verdubbelde. De gemiddelde kobaltprijs klokte in juli af op $58.549 per ton. Daarmee is het metaal bijna zes keer zo duur als nikkel. Kobalt wordt gewonnen als bijproduct van met name koper, nikkel en molybdeen. Marktonderzoeker CRU verwacht dit jaar een tekort op de mondiale kobaltmarkt. Naast de hoge en toenemende vraag zijn er tegelijk aanbodproblemen in de Democratisch Republiek Congo (DRC), waar ongeveer 60% van alle kobalt vandaan komt.

Het aandeel van kobalt in batterijen bedraagt net als bij mangaan of aluminium 20%, dat van nikkel 60%. Door de hoge kobaltprijs zoeken fabrikanten naar alternatieven. In de nieuwste experimentele productiemethoden wordt het aandeel van het veel goedkopere nikkel opgetrokken naar 80% en is maar 10% kobalt meer nodig. Panasonic streeft naar een aandeel van 85% voor nikkel. Ook Samsung verwacht dat het op termijn de benodigde hoeveelheid kobalt zal kunnen halveren tegenover het huidige niveau. Afhankelijk van de snelheid waarmee de nieuwe productietechnologieën evolueren, kan de vraag naar nikkel tussen nu en 2025 met 10 tot 40% toenemen. Nikkel was in de eerste jaarhelft nog het slechtst presterende basismetaal op de London Metal Exchange (LME) maar sinds begin juli is de prijs met 15% gestegen. Ook koper lijkt een winnaar te zullen worden want hybride en elektrische voertuigen bevatten tot drie keer zoveel koper als klassieke wagens. Ook bij de bouw van gerelateerde infrastructuur als laadinstallaties is koper nodig.

Mogelijke en waarschijnlijke verliezers in de trend naar elektrificatie van het wagenpark zijn onder meer de fossiele brandstoffen met in de eerste plaats diesel. Een lagere behoefte aan katalysatoren voor dieselmotoren kan op termijn ook een weerslag hebben op de vraag naar platina. Ook voor lood, dat vooral gebruikt wordt in startmotoren van voertuigen met een verbrandingsmotor, zullen andere toepassingen gezocht moeten worden.

Lees ook: Dit zijn de eerste reacties op de cijfers van SBM Offshore


Wie mag dit artikel niet missen? U kunt als abonnee dit artikel cadeau geven aan uw vrienden of familie. Klik bovenaan het artikel op de link en het artikel wordt per e-mail doorgestuurd.


The post Nikkel en kobalt profiteren van toenemende vraag naar elektrische auto’s appeared first on Beleggers Belangen.

Beursnieuws
Advies en Analyse