Value en Size en drie beleggingsstijlen waarmee u de markt kunt verslaan

Value en Size zijn twee van de vijf beleggingsstijlen waarvan is aangetoond dat de belegger er de markt mee kunnen verslaan. De andere drie stijlen zijn Momentum, Low Risk en Quality.

De vijf stijlen vormen maar het topje van de ijsberg van de meer dan 300 stijlfactoren die op aandelengebied zijn gedocumenteerd. Maar niet voor niets zijn de genoemde stijlen de belangrijkste.

In het Verhaal van de Week van Beleggers Belangen van deze week gaan we dieper in op de ‘Big Five’ van beleggen. En hoe u daar ook als Nederlandse particuliere belegger van kunt profiteren.

Om u op te warmen laten we u hieronder kennismaken met twee van de vijf beleggingsstijlen.

Value

De theorie wil dat beleggers te veel betalen voor populaire aandelen en dat ze goedkope aandelen te zeer wantrouwen. De koers/winstverhouding is een populaire maatstaf om te achterhalen of aandelen duur of goedkoop zijn. Maar wat doet u met bedrijven die tijdelijk geen winst maken? De ratio’s van koers/boekwaarde en koers/omzet bieden uitkomst. Want bedrijven zonder omzet maken per definitie geen winst en bedrijven zonder eigen vermogen hebben geen bestaansrecht.

Size

Het is vrij algemeen bekend dat aandelen van kleine en middelgrote beursgenoteerde ondernemingen een hoger rendement bieden dan multinationals. Dit verschijnsel staat te boek als het Small Firm Effect en is te herleiden naar drie grondslagen: 1) Over het algemeen zijn aandelen van het kleine grut risicovoller dan die van large-caps. 2) Doordat minder analisten aandelen van small-caps volgen, is de informatievoorziening minder efficiënt en is de kans op mispricing groter. 3) Vanwege hun geringe omvang kunnen small-caps sneller dan large-caps inspelen op veranderende marktomstandigheden.

Klik hier voor de drie andere beleggingsstijlen waarmee u de markt kunt verslaan.

 

The post Value en Size en drie beleggingsstijlen waarmee u de markt kunt verslaan appeared first on Beleggers Belangen.

Beursnieuws
Advies en Analyse